Om Postural Yoga2019-03-07T14:55:24+00:00

Postural Yoga

Postural Yoga är en utveckling av Postural terapi, som i sin tur bygger på en kombination av den amerikanska Egosque-metoden, osteopati, alexanderteknik, feldenkrais terapi, rolfing och Tom Myers anatomy trains.

I Postural Yoga handlar hållning inte om de klassiska hållningstipsen så som “sträck på dig”, “håll in magen” och “bak med axlarna”, utan istället om att, genom till synes lätta övningar, aktivera hållningssystemet som naturligt ska resa upp kroppen – av sig själv och utan att du tänker på det. Faktum är, att om du tänker hållning kommer du att aktivera fel muskler.

Hållnigssystemet är en kedja av muskler som i första hand är till för att hålla dig upprätt mot gravitationens tryck, med minsta möjliga energiarbete och belastning på kroppens leder.

Om hållningskedjan av någon anledning inte fungerar, kommer din kropp att kompensera genom att använda ytligare och mer energikrävande rörelsemuskler för att hålla dig upprätt. Dessa muskler får således inte chans att vila och återhämta sig och blir då korta, stela och skapar mer tryck på din kropps leder. Detta är den främsta orsaken till smärta, stelhet och att dina leder slits.

Varför tappar vi kontakten med hållningskedjan? Stress är den absolut största anledningen till att hållningssystemet inaktiveras. När kroppen förbereder sig för att fly eller fäktas (fight or flight) kopplas de mer kraftfulla och ytliga musklerna på och hållningsmusklerna av.

Men vad många inte vet, är att hållning även direkt påverkar stressnivåerna i kroppen. En amerikansk studie från 2012 visar att, redan efter två minuter i en krum position, så har stressnivåerna i kroppen ökat med 15 procent. Medan stressnivåerna istället minskat med hela 25 procent på samma tid i en stolt och öppen hållning.

Postural Yoga tar dig ur denna negativa spiral där en dålig hållning ökar dina stressnivåer som i sin tur försämrar din hållning, som i sin tur ökar stressnivåerna…

Lätta övningar med kraftfull effekt

Eftersom naturlig hållning inte är viljestyrd och eftersom stress kopplar ur hållningssystemet läggs fokus på att, i kontrollerat och lugnt tempo, utföra till synes lätta övningar som av sig självt aktiverar ditt hållningssystem.

Det handlar inte om att “styrketräna” hållningsmusklerna, utan att få dem att aktiveras av sig självt. Detta i fas med andetaget, andetaget är viktigt eftersom stress får dig att toppandas. Genom att istället djupandas med diafragman, som är en del av hållningskedjan, kan du hjälpa kroppen att lättare aktivera rätt muskler och minska stressen i kroppen. I Postural Yoga varvar du dessa påkopplade övningar tillsammans med övningar som både direkt och indirekt släpper på stela muskler som kompenserat för hållningsmusklerna.

Vad kan Postural Yoga hjälpa dig med?

Ångest
Destruktiva beteenden
Relationer
Bristande självkänsla/självförtroende
Fobier/rädslor
Stress
Allergier
Trauma
Sömnproblem
Vikt
Smärta
Trötthet
Förstoppning
Lågt självförtroende
Depression
Trötthet/låg energi
Låg ämnesomsättning

Huvudvärk/migrän
Axelproblematik
Nacksmärta
Frozen shoulder
Musarm
Karpaltunnelsyndrom
Ryggsmärta
Skolios
Ländryggsproblematik
Diskbråck
Artros
Bäckenobalanser
Foglossning
Hopparknä
Löparknä
Knäproblematik
Hälsporre
Hallux valgus